کد خبر: ۸۵۰۷
۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

ربات جنگجوی پارسا

پارسا اورامن دانش‌آموز۱۰ ساله، مقام سوم مسابقات لکوکاپ جهان را دارد. او می‌گوید: تغییراتی در رباتم می‌دهم تا با آن مجدد در مسابقات کشوری شرکت کنم.

فرمان را محکم در دستش گرفت و با شنیدن صدای سوت آغاز، آن را به راست و چپ چرخاند. گاهی به عقب می‌راند و گاهی به جلو. برای شکست‌دادن ربات حریف یا باید آن را داخل چاله می‌انداخت یا به دیواره‌های زمین می‌زد.

برای مسابقات جهانی لکو‌کاپ عمان رفته بود و بالاخره سطح شیب‌دار و قدرت زیاد رباتش او را پیروز میدان کرد و نام «پارسا اورامن» به‌عنوان نفر سوم مسابقات لکوکاپ جهان در مسقط عمان ثبت شد. این دانش‌آموز ده‌ساله محله دانشجو، امسال در مسابقات کشوری رباتیک هم مقام دوم را به دست آورد.

- معمولا همه ابتدا در مسابقات استانی شرکت می‌کنند و بعد به مسابقات کشوری می‌روند، اما تو اولین تجربه‌ات از مسابقه کشوری شروع شده است!

پارسال از نیمه‌های کلاس چهارم، شروع به یاد‌گرفتن رباتیک کردم و بعد‌از چند‌ماه ربات‌های خوبی می‌ساختم که در کلاس از همه بهتر بود. اسفندماه که مسابقات کشوری لکوکاپ برگزار می‌شد، مربی‌ام، سمیه هراتی، تشویقم کرد که در آن شرکت کنم، منتهی، چون مقام استانی نداشتم، به‌صورت آزاد شرکت کردم، ولی توانستم مقام دوم ربات جنگجو را به دست آورم.

- از مسابقات جهانی بگو.
نفرات برتر مسابقات کشوری، اردیبهشت امسال راهی مسابقات جهانی لکو‌کاپ در عمان شدند. من هم جزوشان بودم و در رشته ربات جنگجو مقام سوم جهان را به دست آوردم.

- مسابقات جهانی که در آن، رقیبانی از کشور‌ها و زبان‌های مختلف داشتی، برایت سخت نبود؟
نه، من زیاد با کسی صحبت نمی‌کردم. داور‌ها هم مترجم داشتند. البته ایرانی‌های دیگری نیز بودند که باعث می‌شدند زیاد احساس غربت نکنم. جالب است که بدانید ربات‌های ایرانی‌ها از همه کشور‌ها بهتر بود و سه‌نفر برتر این مسابقات از ایران بودند. این هم باعث شده بود که چندان نیازی به ارتباط با خارجی‌ها نداشته باشم.

- در حال حاضر چه می‌کنی؟
آبان امسال در مسابقات استانی رباتیک شرکت کردم و، چون مقام اول را به دست آوردم، دارم تغییراتی در رباتم می‌دهم تا با آن مجدد در مسابقات کشوری شرکت کنم. در حال یادگیری برنامه‌نویسی ربات هم هستم و امیدوارم در آینده بتوانم ربات‌هایی با هوش مصنوعی بسازم.

- ابزار و وسایل خانه را هم درست می‌کنی؟
مادرم اجازه نمی‌دهد زیاد به وسایل برقی آشپزخانه دست بزنم، اما لامپ‌ها و کلید پریز‌های خانه که خراب می‌شود، من درستش می‌کنم. بعضی وقت‌ها نیز همراه پدرم که مکانیک است به محل کارش می‌روم و آنجا سیلندر ماشین باز می‌کنم.

- تا حالا خرابکاری هم کرده‌ای؟
بله، بعضی وقت‌ها پیش می‌آید. از همه بدترش، وقتی بود که یک ربات دوازده‌ولت درست کردم، ولی چون موتورش را شش‌ولت گذاشته بودم، همین که روشنش کردم، همه اجزای موتورم سوخت.

- وقتی داری ربات درست می‌کنی و خواهر کوچک‌ترت وسایلت را به هم می‌ریزد، چه می‌کنی؟
با او مدارا می‌کنم. بعضی وقت‌ها می‌گویم بیا برویم برایت عروسک‌هایت را که خراب شده است، درست کنم، یا می‌روم بالای تختش چراغ خواب دست‌ساز خودم را نصب می‌کنم.

* این گزارش پنج‌شنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۴۰ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

ارسال نظر